passionforfood

Här publicerar jag bilder på en av mina största passioner, matlagning.

The stoning of Soraya

Publicerad 2011-08-04 12:13:11 i Samhälle/politik

Har sett en film nu på morgonen, en film som jag inte sett förut. men som jag nu tog mig tid att se. The stoning of Soraya. Som alla hör på titeln är det knappast en barnfilm, långt ifrån. Det är en hemsk film, en brutal film om hur det faktiskt är för framför allt kvinnor i vissa delar av världen.



Filmen bygger på en verklig berättelse som skedde i Iran för ungefär 23 år sedan, filmen finns även som bok. Den handlar om Soraya som lever lyckligt med sin man och sina två barn, men inte får mycket kärlek av sin make, han är istället ute och är otrogen med diverse horor och lever loppan. Då maken, som heter Ali vill skiljas, motsätter Soraya sig detta då hon vet att livet kommer bli värre om han får igenom sin vilja. Detta kan Ali inte accpetera och hittar på en historia om att Soraya varit otrogen, och döms också, trots att hon är oskyldig, till stening och döden.

Detta är en brutal film, i synnerhet slutscenerna där man bara vill sluta kolla på filmen för det gör så ont i kroppen, man mår så dåligt av att se det. Detta är absolut en politisk/religiös film, men jag tänker inte ge mig in i  någon diskussion huruvuida islam gör och inte. Alla människor har sin egen religion och det finns olika avarter och extremism inom varje religion, oavasett om det är kristendom, islam, judendom, buddism eller hinduism, och bara för att dessa män, väljer att stena henne till döds, innebär inte det att alla muslimer är sådana och tillämpar de straffen. Det är viktigt att säga dessa tider, då religion känns hetare än någonsin, och säger man fel sak, då hamnar man i skiten direkt, vilket jag förstår, för mer fördomar föder bara mer hat. Dock, tycker jag att det som Iran gör, de straff dom har och de mänskliga rättigheter som finns i landet, är förkastliga. I synnherhet mot kvinnor, hbtpersoner och politiskt aktiva.

Har någon av er sett denna film?

/ Henrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela