passionforfood

Här publicerar jag bilder på en av mina största passioner, matlagning.

Herregud

Publicerad 2011-08-25 17:41:59 i Samhälle/politik

Hittade en blogg, som var länkad ifrån här. De handlar om feministsnacket, genuskampen, fighten, kriget kan man säga det. De handlar dels om vad en tjej som heter Danni, skrivit på sin blogg, som ni hittar här. Hon har skrivit ett vanligt inlägg om hur hennes dotter leker med dockor och lägger dom i sin vagn och annat. Ett inlägg som tog fart, om man säger så, minst sagt. Framför allt Miss Lady Dahmer, en väldigt frispråkig feminist och genusförespråkare, som har starka åsikter, har gett sig in i matchen och förkastat allt vad Danni gör. Ett helg gäng med anhängare på både Dannis och Lady Dahmers sida säger också sitt i kommentarsfältet.Detta har spårat ut och återkommer med kränkande kommentarer i varje inlägg som nu Danni skriver.

1. Här är grejjen, JA, en genusdiskussion är viktig, otrolgit viktigt för att försöka få ett mer jämnställt samhälle, att inte cementera gamla könsroller osv. Men det måste ske på en rimlig nivå. Man kan inte som vissa, hoppa på denna mamman och säga att hon är en dålig mamma, att hennes dotter kommer bli ett offer, bara för att hon får leka med dockor.

2. Man kan inte heller HÄVDA, och FASTSLÅ att alla män kommer växa upp våldsamma och bli mördare och våldtäktsmän, bara för att dom får leka krig och annat när dom är små. Man kan heller inte tvinga på pojkar klänningar, långt hår, smink och annat, bara för att. Självklart ska valet finnas, men man ska inte tvinga på något, vad hjälper det?

3. Jag fattar inte, VARFÖR ska folk lägga sig i så jävla mycket hur Danni uppfostrar sitt barn? Varför? Vad får man ut av det? Mår man bättre som människa för att man kränker en mamma som uppfostrar sitt barn med kärlek och sunda värderingar? Finns det inget bättre o göra? Finns det ingen gräns, för hur man som FEMINIST uttrycker sig mot en annan mamma, finns det inte något vett? Varför ska världen vara svart eller vit för en feminist, finns det ingen gräns?

4. FEMINISTER och människor som nu är såhär, extrema, ser allt i svart eller vitt, kallar män för idioter, mördare, mansgrisar, apor och allt vad det är.....är i mina ögon precis lika farliga och galna som extremister av alla slag. DE är så övertygade av sina egna teorier, att alla män är onda svin som ska tystas, att det blir läskigt, lika läskigt som högerextremister, vänsterextremister, religiösaextremister osv.

Jag röstade på V och är medlem i ungvänster, men när jag ser allt detta tjaffs och bråk som är, så ångrar jag mig nästan. Jag ser mig själv, inte som feminist, men som en person som vill ha det lika mellan könen, att det inte ska vara skillnad mellan män och kvinnor på arbetsplatser, att inte män inom barnomsorgen ska få blickar efter sig, att män och kvinnor ska tjäna lika mkt osv......men att ta det så långt, som många andra gör......de gör mig spyfärdig.

Update:

Lite mer om kommentarer kring detta och ja, annat skit finns på dessa länkar.

http://babybambola.blogspot.com/2011/08/jesus-christ.html#comments

http://babybambola.blogspot.com/2011/08/i-kneeeeew-it.html#comments

Kommentarer

Postat av: Sepia

Publicerad 2011-08-25 18:40:11

Hej!



Jag tycker också att du kanske borde ta och gå ur V, jag tror inte att V har något att vinna på att ha dig som medlem.



Jag har läst hela den diskussion du refererar till och det intressanta är att det är de som problematiserar könsroller som utsätts för aggressiva påhopp (fula flata/äckel/idiot osv- läs själv) och att det är de som följer normen som i princip slänger ur sig kommentarer i stil med "men jag skrattar och snackar minsann skit bakom ryggen på folk om de ser konstiga ut", de får skylla sig själv osv. För oss som har barn känns det väldigt olustigt att andra föräldrar kan acceptera och godta sådana mobbar-tendenser.



1.Ingen i nämnda tråd har uttryckt att mamman i fråga var dålig, däremot hotade princess-flickans moster LD i princip hennes barn med mobbning.



2. Ingen har fastslagit någonting, bara uppmärksammat vissa statistiskt belagda samband mellan könsroller och brottslighet. Ingen har heller tvingat barn till något, men när det gäller små barn är de i princip utelämnade i sina föräldrars makt. De får det föräldrarna ger de.



3. Hänvisa gärna till just den specifika kommentar som kränker Danii. Läs gärna även de kommentarer Key, Danii och Keys man skriver så kan vi diskutera kränkningar sen. Och gränser, och nyanser osv. Vi kanske också kan diskutera de gränser icke-feminister har?



4. Det är intressant med människor som anklagar andra för svart-vita synsätt samtidigt som de själva har svårt att uppfatta nyanser. Hänvisa gärna till sådant påstått manshat hos etablerade feminister, i feministisk akademisk litteratur eller i feministiska partiprogram. Jag misstänker nämligen att du inte har något alls att komma med. Vad är det förresten som du är så rädd för? Är feministisk terrorism verkligen ett aktuellt hot och vad stödjer du den rädslan på?

Postat av: Henrik

Publicerad 2011-08-25 19:53:41

Sepia: nähe, så man får inte vara med i V om man inte är ultrafeminist eller? Trodde att de var ett öppet parti för alla, men du verkar ju ha en annan åsikt.



1. Flera kommentarer, anonyma skrev om hur dålig mamma Danni är och hur synd det är om hennes dotter.



2. Om du läser kommentarerna, så låter det nästan som att LD tvingar på sig sin son, som för övrigt inte vet att han är en son, rosa leggins och andra saker. Om barn nu får de föräldrarna ger, så är de väl rätt påtvingat, eller? I både Danni och LDs fall?



3. Finns flera kommentarer, har uppdaterat inlägget. Har kollat LDs blogg, orkar inte söka igenom 40 inlägg.



4. Jaha, så på vilket sätt har jag svårt att uppfatta nyanser? Skriver jag det i min text eller? Kanske räcker det inte att jag jobbat på en skola där genusfrågan står i centrum och har läst om det på högskola? Men nej då, jag är totalt färgblind eller? Men vadå feministisk litteratur, jag ser väl vad jag läser, bland bland annat LDs kommentarer, att män är mansgrisar, våldtäktsmän osv, har ingenting med litteratur och göra.



Ja vad är det man är rädd för med högerextremister, vad är det man är rädd för med religiösa extremister? Jo, deras starka åsikter och avsky mot allt som inte passar in och är så dom dom vill ha det.

Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Publicerad 2011-08-25 20:11:25

Jag håller med dig. Kunde lika gärna varit jag som skrev inlägget. Den här genusdebatten börjar gå helt överstyr. Varför ska det ena utesluta det andra... Då får ju ungarna ändå inte alla möjligheter att utveckla sig.

Postat av: sepia

Publicerad 2011-08-25 23:38:28

V är ett uttalat feministiskt parti. Jag vet inte hur en ultrafeminist är, men din inställning känns inte feministisk alls.



Du har någonstans i bloggen länkat till nyheten om Larry som blev mördad oga av sin läggning. Med handen på hjärtat, vilken grupp tror du högst sannolikt kan tänkas utföra ett sådant dåd, barn som blivit uppfostrad av personer som Danii, Key och Keys man som öppet medger att de hånar minoriterer och avvikare, som håller hårt på könsroller och påstår att det sitter i ryggmärgen eller LD:s barn som fostras till acceptans och individualism?



1. citera gärna en sådan kommentar. Nu tycker jag också synd om dottern, jag skulle tycka att det vore trist att ha lärt mig att hemifrån håna och förminska människor men vad jag minns var de vidrigaste och mest hatiska kommentarerna i tråden från den sidan som var fast i "killar ska vara killar och vice versa-sidan".



2. precis min poäng. alla föräldrar utsätter sina barn i lika hög grad för "tvång". Skillnaden ligger i att LD:s barn slipper normer medan Danii genom sin fostran upprätthåller just sådana normer, med hänvisning till att "det är minsann så". Jag är normkritisk och föredrar naturligtvis därför en uppfostran som frigör barnet.



3. Okej, fick liksom ingen hänvisning till något exakt citat. Men vad tycker du själv om Keys och hennes killes argumentation, tycker du att den är trevlig? Saklig? Proffsig?



4. Jag har också arbetat med genuspedagogik och läst om det inom ramen för min utbildning på högskola och vistas i stort sett enbart i feministiska miljöer. Känner ändå inte igen "manshatar"-grejen, men anklagas ändå ständigt i egenskap av feminist för att vara det. Skittrist, framförallt eftersom någon aldrig någonsin i detalj på ett sakligt sätt går in på vad de faktiskt menar, vilket inte du heller gör. Bara "jo men asså jag har själv visst....bla bla bla... och jag vet minsann att du är manshatare". Aldrig någonsin en riktig förklaring.



Men hänvisa mig gärna till en sådan kommentar hos LD:s blogg. Jag kan faktiskt inte minnas att jag läst något sådant. Gör du inte det tänker jag utgå från att du helt enkelt inte har något kött på benen i frågan, för jag tänker inte försöka motbevisa påståenden du inte ansträngt dig för för att först bevisa.



Men allvarlig, försöker du jämföra feminister som LD med Breivik och Bin Ladin? Tycker du verkligen att det är en adekvat och riktig jämförelse? Vad baseras rädslan på, har det funnits någon utbredd feministisk terrorism någonsin?



Det blir dessutom lite skevt att diskutera "avsky mot allt som inte passar in" efter att ha läst Daniis blogg och upplevt den föraktfulla "din unge kommer att bli mobbad, skyll dig själv" -inställningen som råder bland hennes anhöriga. Vilka är det egentligen som har problem med att folk "inte passar in"? De som strider för mångfald och mot normer eller de som ser världen i ljusrosa och blått "för att det minsann sitter i benmärgen",



Egentligen skiter jag fullständigt i hur fula kläder folk drar på sina ungar, men all den här osakliga kritiken som feminister utsätts för och alla dessa manhatar-argument som poppar upp i kölvattnet efter dessa debatter är jag bara så fruktansvärt trött på. För ett värdigare debattklimat vore det trevligt om kritik bottnade sig i faktiska argument/åsikter som den den riktas mot faktiskt stod för och inte div. lösa beskyllningar.



Tack.

Postat av: Sepia

Publicerad 2011-08-26 00:11:11

såg nu att Danii rensat dom mest hatiska kommentarerna från hennes anhöriga på bloggen nu. Tack och lov!

Postat av: Olga

Publicerad 2011-08-26 00:46:40

Varför envisas du med att blanda ihop feminism med genussnacket? Jag är inte det minsta feminist, jag är en humanist. Jag har ingen aning om hur personen i fråga är som mamma, hon är säkerligen en kärleksfull mor som vill sitt barn det bästa. Men jag tycker att hon besitter en fullständig omedvetenhet när det kommer till genusfrågan. Och det gör tydligen även du. Är du särskilt insatt eller påläst överhuvudtaget? Jag pluggar till lärare, en utbildning som är 4 1/5 år lång, en utbildning som lägger stor fokus på genuspedagogik, för att det gör även svenska lärsosätet. Men du tror såklart att det är bara hokuspokus som ett gäng rabiata, extrema feminister har kokat ihop?

För att använda dina egna ord, så tycker jag att DU ska släppa sargen och komma in i matchen. Läs på lite och skaffa dig belägg för dina uttalanden så att man kan ta dig på allvar.

Postat av: Henrik

Publicerad 2011-08-26 02:07:27

sepia:

Nähe okeej, så ja får då inte vara med i V om jag inte är grymt feministisk av mig enligt dig? Är det de du menar? sen om ja tycker att dom har ett bra partiprogram och jobbar med viktiga frågor, som jämnställdhet, frihet, allas lika värde, kamp mot rasism, sexuellt likaberättigande och ett mer ekologiskt samhälle, de spelar ingen roll det då?

Jag får alltså inte vara med i V för det, tack då vet jag, får väl gå ur dom då och vara partilös.



1. "Anonym sa...



Stackars flicka som har dig som mamma. Du visar klart och tydligt att det absolut viktigaste med henne är att hon är just- flicka. Att hon är bra, lär sig tro på sig själv, modig, busig, snäll, tuff...(vilka egenskaper du nu än vill tillskriva henne) är uppenbarligen inte lika viktigt. Prio nummer ett i hennes liv är att hon är tjej, resten spelar ingen roll."



2. men det har ju de hon skrev, att hennes dotter också har bilar och annat att leka med.sen tycker jag inte allt hon säger är bra.



3. nej, vissa av hennes inlägg är fruktansvärt patetiska och är på en treårings nivå, man märker väldigt hur hon tar åt sig och blir arg över det, men frågan kvarstår fortfarande, VEM har rätt att lägga sig i hennes uppfostran?



4. Så vad sägs om denna kommentar, av LD. Är inte den lite VÄL fientlig typ.



"Maria! Då har du bara lyssnat med ena örat. Genusdebatten handlar precis lika mycket om att pojkiga pojkar kan vara ett problem. Det är ju vi pojkföräldrar som har störst ansvar. Det är ju vi som fostrar förövarna; våldtäktsmännen och mördarna men också de mer harmlösa men vanliga typiska skitstövlarna, svinen och mansgrisarna.



Det är ju inte flickorna det är fel på, det är ju pojkarna. Männen. Mansrollen. Idealiserandet och glorifierandet av det manliga våldet. (superhjältar t. ex) Idealet som säger att män ska vara hårda, tysta, tuffa. Normen som säger att små pojkar ska gilla spindelmannen och att brottas. Föreställningarna att de är bråkigare och livligare och därför ursäktas när de beter sig illa.



Jag vill inte att Tamlin ska bli en brölande jävla buffel som vräker sig och tar för stor plats på kvinnors bekostnad. Som avbryter kvinnor och inte kan kramas utan den obligatoriska ryggdunken. Jag vill inte bara att han ska bli mjuk och känslig och ett ickesvin, det räcker inte. Han ska bli en del av förändringen; en aktiv feminist som säger ifrån när andra män upprätthåller stereotyper, som säger ifrån när andra män beter sig illa (det är ju inte svinen i sig som är enda problemet, utan även de där "schyssta killarna" som godkänner idiotin med sin tystnad) och som inte tvekar att ifrågasätta normer.



Nej, genusmedvetenhet handlar i högsta grad om att pojkar ska få rätt att vara mjuka och känsliga utan att bli kallade fjollor och bögar. Att pojkar ska kunna få möjligheten att utveckla samma egenskaper som flickorna; omvårdnande, hänsyn, empati, lugn osv."



Jag jämställer verkligen inte feminister med andra jävla galningar, jag SA, att all slags extremism är farlig, oavsett vad det är, och börjar man hata något, så är det en väldigt farlig väg att gå ned för.

Postat av: Henrik

Publicerad 2011-08-26 02:08:37

du hittar kommentarerna här:



http://babybambola.blogspot.com/2011/08/i-kneeeeew-it.html#comments



http://stureplan.se/bloggar/bloggkommentatorerna/2011/08/25/orkar-vi-ga-in-i-diskussionen-igen#comments

Postat av: Sepia

Publicerad 2011-08-26 19:27:08

Nu fortsätter du samma veva, jag vet inte hur man är "grymt feministisk". V är däremot ett feministiskt parti, jag tycker inte att folk som på något sätt har problem med feminismen därför bör gå med i V.



1. Jag håller faktiskt med kommentatorn eftersom jag läst sammanhanget kommentaren förekom i. Jag läser den inte som ett "påhopp", utan som en befogad reaktion.



2. Ja, alltså det kanske handlar om något vidare än att bara "ha bilar också".



3. Alla lägger sig i/har åsikter om uppfostran, hela tiden för jämnan. Detta eftersom barn är små och värnlösa och utelämnade åt sina föräldrar. Vänta bara tills dina framtida barn börjar på skola/dagis (om du ens vill ha några, det vill inte alla). En vuxen som väljer att ha en öppen blogg måste kunna hantera sådant.



Jag ser förövrigt inget fientligt i den kommentaren du hänvisar till. Det stämmer att män oftare än kvinnor är förövare och våldsverkare, men LD skuldbelägger ju inte männen, hon belyser bara den begränsande och skeva uppfostran män utsätts för.



Här är förövrigt Keys kommentar, hon är visst alltså Daniis syster. Tycker du att hon verkar ha fått en trevlig uppfostran?



http://elsa.elle.se/om-sma-sma-konsroller/ (av någon anledning försvann alla aggressiva kommentarer från Danii-sidan fort som fan, tur att Elsa hann spara en):

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela